Feiten over light:
Een fabrikant mag light claimen als een product een minimale reductie van 30% aan calorieën heeft. Die reductie kan betrekking hebben op vet of suiker of energetische warde. De vergelijking tussen light en regular gaat vaak scheef, omdat de productsamenstelling wezenlijk kan verschillen. Driekwart van de Nederlanders gebruikt regelmatig lightproducten, 20% denkt er mee af te kunnen vallen. Light frisdranken zijn calorisch gezien een betere keuze. Maar let op”: de zoetstoffen die erin zitten, wakkeren de eetlust aan.
Bron: Onderzoek van het Voedingscentrum en Gezondheidsnet.nl, uitgevoerd door GfK
Aan misverstanden over ‘lichte’zaken geen gebrek. “Light jaagt juist eetlust aan.”
Maar liefst 30% van de consumenten overschat de effecten van lightproducten schromelijk, blijkt uit onderzoek van GfK. Vaak denken we dat light minstens de helft aan calorieën scheelt waarbij er tevens vanuit wordt gegaan dat de lichte variant op meerdere fronten reductie oplevert. Dus zowel minder vetten, suikers en zout als uiteindelijk calorieën. Een pijnlijke vergissing. Fabrikanten mogen een product al light noemen als 1 van genoemde boosdoeners in mindere mate aanwezig is. Daarmee is niet gezegd dat het product calorisch zo veel minder oplevert. Light chips bevat bijvoorbeeld minder vet, maar er zijn meer koolhydraten (zetmeel) ingestopt. Je wordt er dus bijna net zo dik van. Sylvia Nijland twijfelt. Haar 11-jarige dochter is te zwaar. toch wil ze Demi niet op rantsoen zetten. haar dochter moet in geen geval het eeuwigdurende gevecht met kilo’s van haar moeder erven. “Ik koop steeds vaker lightproducten, ook voor Demi. maar ik merk dat daardoor de drempel waarmee zo nog een extra glas cola of wat chips krijgt, lager wordt. Dat is niet haar schuld. Ik trap zelf in die valkuil. Het lijkt wel of de zin in zoet groter wordt. Doe hoeveelheid jam die ik op een cracker smeer, is bijna verdubbeld. Omdat het light is, net iets minder zoet. En het mag van mezelf. Zo gaan we mooi de boot in, qua calorieën en prijs. Light is vaak duurder dan regulier.”Gewichtscoach Monique Willems – Jouw gewicht in evenwicht – verbaast zich er niet over. “voor sommige mensen staat light voor onbeperkt eten en drinken. Want het is toch light. Maar in light chips en de lichte versies van pindakaas en rookworst bijvoorbeeld, zit nog steeds veel vet en zout. Mijn advies is zomin mogelijk lightproducten te gebruiken of tenminste het etiket goed te lezen. Over effecten op langere termijn is nog niets bekend. Daarom adviseer ik mensen beter op het totale voedingspatroon te letten, daar is winst te behalen. Voeding moet energie opleveren, energie die je bij voorkeur uit pure, eerlijke (streek)producten haalt. Niet uit light varianten. Light is oorspronkelijk ontwikkeld voor diabetici, niet voor gezonde mensen.” Over light frisdranken, die in het onderzoek als enige stempel ‘betere keuze’ kregen omdat ze aantoonbaar minder aanzetten, is Willems evenmin enthousiast. Dat is vreemd, hoe veel kwaad schuilt er in slechts 1 calorie per glas? “het drinken van light frisdrank levert inderdaad minder calorieën op, maar de kunstmatige zoetstoffen die zijn toegevoegd, zijn behoorlijke eetlustopwekkers. Ze geven de hersenen een signaal dat er energie aankomt, maar het lichaam wordt in feite voor de gek gehouden. Door het zoetsignaal vraagt het lichaam wel meteen energie, waardoor de verleiding toch een koekje extra of chips te pakken groter wordt. In feite verstoort light je systeem het jaagt de eetlust aan.”De keuze van Sylvia haar dochter steeds meer lightproducten te geven vindt Willems geen gelukkige. “Kinderen verbruiken veel energie en hebben natuurlijke suikers als rietsuiker of honing nodig. Geen vervangende zoetstoffen die het lichaam ontregelen. Verstandiger is het hele eetpatroon te bekijken. Wanneer maximaal 10% van de dagelijkse inname uit ‘vulling’in plaats van voeding bestaat, doe je het goed. Onder die vulling vallen dan ook de verantwoorde suikers. Kies vijf dingen die echt lekker zijn. Voor jezelf en voor je kind.”In samenwerking met een aantal collega’s biedt Monique Willems het ‘gewoonetendieet’aan, dat overgewicht vanuit de basis aanpakt. winst – zeker 80% – is volgens de coaches te behalen door bewustwording in eet- en gedragspatronen. “Daardoor leer je welke voedingsmiddelen er werkelijk toe doen. We verwarren vullen met voeden. Light levert energie, maar het is niet meer dan een vulmiddel.”
Bron: Brabants Dagblad door Sandra van Maanen